2 stycznia 2024 r. władze Somalii zaprotestowały przeciwko umowie portowej podpisanej przez Etiopię i Somaliland zezwalającej Etiopii na korzystanie z portu Berbera nad Zatoką Adeńską. Rząd w Mogadiszu stwierdził, że umowa ta jest nieważna. Oświadczył również, że odwołuje swojego ambasadora w Etiopii na konsultacje. Od czasu uzyskania przez Erytreę niepodległości w 1991 r. Etiopia nie posiada dostępu do morza. W związku z tym drugi pod względem liczby ludności kraj Afryki jest w większości uzależniony od sąsiedniego Dżibuti w zakresie transportu morskiego. Porozumienie, podpisane 1 stycznia 2024 r. w Addis Abebie przez premiera Etiopii Abiy Ahmeda i prezydent Somalilandu Muse Bihi Abdi, ma ułatwić Etiopii rozpoczęcie komercyjnych operacji morskich, zapewniając jej też dostęp do dzierżawionych baz wojskowych na wybrzeżu. Porozumienie przewiduje również uznanie w odpowiednim czasie Somalilandu za niepodległy kraj. Według porozumienia Somaliland ma otrzymać też udziały w państwowych liniach lotniczych Ethiopian Airlines. Somaliland nie zyskał szerokiego uznania międzynarodowego pomimo ogłoszenia autonomii jeszcze w 1991 r. Somalia upiera się, że Somaliland pozostaje jej terytorium.