8 maja Anders Ostergaard, dyrektor generalny duńskiej firmy żeglugowej Monjasa, poinformował, że 6 członków załogi tankowca Monjasa Reformer, porwanych w marcu 2023 r. zostało uwolnionych w Nigerii. Nie podano miejsca ani szczegółów dotyczących uwolnienia marynarzy. Pływający pod liberyjską banderą Monjasa Reformer miał na pokładzie 16 marynarzy, gdy piraci zaatakowali go 25 marca. Kiedy 135-metrowy tankowiec został znaleziony przez francuską marynarkę wojenną w następnym tygodniu u wybrzeży Wysp Świętego Tomasza i Książęcej, załoga poinformowała o porwaniu 6 ich kolegów. Przedsiębiorstwo żeglugowe podało wcześniej, że straciło kontakt z załogą po tym, jak piraci weszli na pokład statku. Piraci od dawna stanowią zagrożenie w Zatoce Gwinejskiej, głównym szlaku żeglugowym rozciągającym się na długości 5700 km, od Senegalu do Angoli. Jednak od 2021 r. piraci napadają na dalszych wodach międzynarodowych. W ostatnich latach niektóre grupy pirackie przejęły większe statki rybackie, których używają jako statków-baz do rejsów na dalekim morzu. Jednak obserwuje się pewien zastój w rejsach frachtowców i tankowców w okresie postpandemicznym. Według raportu Morskiego Centrum Współpracy Informacyjnej w 2022 r. w akwenie Zatoki Gwinejskiej zaatakowano trzy statki, w porównaniu z 26 w 2019 roku. W 2023 r. odnotowano tam dwa ataki na statki.